Symposium 2019

Interesse in duurzaam ondernemen, maar geen idee wat er eigenlijk bij komt kijken? Of heb je al ervaring met sociaal ondernemen en raak je graag nog meer geïnspireerd? Op maandag 20 mei 2019 zal voor de derde keer het Enactus Groningen Symposium plaatsvinden. Vanaf 13:00 zullen de deuren zich openen en zijn studenten en geïnteresseerde welkom om het programma te volgen. De dag zal bestaan uit een afwisseling van interessante sprekers en workshops waarbij één thema centraal zal staan: duurzaam ondernemerschap – voor en door je omgeving. De dagvoorzitter zal ons allen meenemen langs de verhalen van verschillende ondernemingen en zorgen dat jij nieuwe verhalen en skills op kan doen. Daarnaast krijg je ook de kans om meer te horen over onze eigen ondernemingen en de betrokken studenten te spreken. Het Enactus bestuur is natuurlijk ook aanwezig om al je vragen te beantwoorden omtrent het actief worden bij een van onze ondernemingen. Scroll alvast naar beneden voor de eerste sprekers! 

Deelnemen?

Wil jij graag deelnemen aan het symposium vol inspirerende sprekers en workshops? 

Praktische informatie

Wanneer: 20 mei 2019
Waar: RUG Centre for Entrepreneurship, Kadijk 4, Groningen
Tijd: 13.00 – 18.30

Thema

Dit jaar staat het symposium in het teken van duurzaam ondernemen: voor en door je omgeving.

Het programma zal binnenkort bekend worden gemaakt.

SPREKERS

Marja Baas, MYOMY

Marja Baas is de initiatiefnemer van MYOMY DO GOODS, een Nederlandse modemerk dat fairtade tassen laat maken in India en Bangladesh. Bij MYOMY staat duurzaamheid bij de productie van haar lederwaren op nummer 1. Haar bekendste product is de My Paper Bag, die door Ramon Middelkoop is ontworpen. Inmiddels zijn de producten van MYOMY in 300 winkels wereldwijd te koop, waaronder Nederland, België, Australië en Zwitserland. Met deze visie in haar achterhoofd runt Baas MYOMY:

“Delivering happines! Voor jezelf, voor de mensen om je heen, alle mensen waar we mee samenwerken en waar we de producten voor maken.”

Kees Klomp

 Kees Klomp als eerste spreker het podium betreden. Na zijn studie is hij al bijna 15 jaar werkzaam als marketing-adviseur, wanneer hij in 2006 vastloopt. Het lukt niet meer om te werken voor bedrijven die alleen maar bezig zijn zichzelf te verrijken; ten koste van de planeet en/of mensheid. Daarom besluit Kees om zijn kennis en kunde op het gebied van business development voortaan alleen nog maar te gebruiken om de wereld te verbeteren. Hierbij gebruikt hij zijn boeddhistische levensbeschouwing als actieve inspiratiebron. Vandaar dat zijn bedrijf Karmanomics heet.

Kees Klomp spreekt de volgende woorden: “Ik heb maar één doel: en dat is de betekenis economie beweging in Nederland aanjagen. Dat doe ik op drie manieren: spreken, adviseren en schrijven.”

Als spreker belicht hij de vele verschillende facetten van de betekenisvolle economie in verschillende keynotes. Als adviseur gebruikt hij zijn ruime en lange ervaring om bedrijven te helpen met het te laten groeien en bloeien van hun betekenisvolle aspiraties en als schrijver heeft Kees Klomp inmiddels al vijf boeken en diverse artikelen en blogs staan op zijn naam.

WORKSHOPS

Blue Loop Originals

Het bedrijf Blue Loop Originals maakt jeans, sweaters, truien, hoodies en t-shirts van oude kleding. Alle producten zijn gemaakt van textielgaren, afkomstig van oude spijkerbroeken. Over hun missie zegt Blue Loop het volgende:

Als wij kunnen bereiken dat elke dag iemand nadenkt over het weggooien van versleten kleding en misschien zelfs nadenkt over het kopen van kleding die iets bijdraagt aan een betere wereld, dan is onze missie geslaagd.

Vandebron

Dit bedrijf is ontstaan vanuit het geloof in positieve verandering. Ze willen de energiemarkt duurzamer, eerlijker en transparanter maken. Zonder dat je daar veel voor hoeft te doen. Er heerst veel onduidelijkheid over herkomst van energie en dat maakt het lastig om een keuze te maken die echt impact heeft. Dit maakt het bedrijf makkelijker voor je doordat je als klant zelf kiest bij welke lokale, Nederlandse bron je energie afneemt. Zo weet je precies waar je goeie, groene energie vandaan komt en waar je geld naartoe gaat!

In hun missie benoemt Vandebron:
“Door over te stappen naar écht goeie energie, maak je impact. Hoe meer mensen overstappen, hoe meer impact we maken. Zo zetten we samen de energiemarkt op z’n kop!”

In dit filmpje wordt het nog even wat uitgebreider uitgelegd:

Hou de site en onze Facebook in de gaten voor de bekendmaking van onze andere sprekers en workshops!

De Symposium Commissie 2019

Catharina Botermans

VOORZITTER

Nina Bulstra

MARKETING

Constance Smit

ACQUISITIE

Charlotte Schaafsma

DAGCOORDINATOR